Daňové ráje, dobře či špatně
Obecně se daňovým rájem označují státy, kde jsou mimořádně nízkými daněmi zvýhodněny zahraniční firmy. Je to přibližně rok, co celý svět obletěla kauza Panama Papers, kdy významní světoví politici, sportovci, celebrity a korporace vyváděly své zisky do států s nízkými daněmi. Daňové zákony samozřejmě mají paragrafy, které velmi často staví vyvádění příjmů a zisků mimo zákon. Aktéři této kauzy, však samozřejmě věděli, jak tyto paragrafy nejlépe „legálně“ obejít či alespoň zamaskovat vyvádění zisků tak, aby pro finanční správu bylo náročné až nemožné odhalit obcházení zákona. Podle obecně přijímané teze by měl být zisk či příjem zdaněn v tom státě, na jehož území vznikl.
Je zajímavé, které státy se objevují a jsou jmenovány jako daňové ráje. Kromě států, které by každý předpokládal jako Panama, Bahamy, Britské panenské ostrovy to jsou i státy ze západních zemí. Server Lidovky.cz vytvořily seznam 10 nelepších daňových rájů. Seznam zemí vypíšu podle pořadí Delaware (stát USA), Lucembursko, Švýcarsko, Kajmanské ostrovy, Londýn (Velká Británie), Irsko, Bermudy, Singapur, Belgie a Hongkong. Zpravodajství BBC zveřejnilo seznam 10 států s nejvyšším bankovním (finančním) tajemstvím, dá se tedy jen odhadovat, kolik peněz v těchto finančních centrech prochází z nezdaněných zisků, z šedé a černé ekonomiky celého světa. Seznam opět vypíšu podle pořadí Švýcarsko, Hongkong, USA, Singapur, Kajmanské ostrovy, Lucembursko, Libanon, Německo, Bahrajn, Spojené arabské emiráty. Evropská komise přišla se seznamem 81 rizikových zemí, u nichž je vyšší riziko vyhýbání se daňovým povinnostem. Mezi zeměmi jsou i státy jako například Austrálie, Izrael, USA nebo Čína. Je však utopií označovat za daňový ráj všechny státy, které mají nižší daně.
Je tedy velmi obtížné vymezit státy, které jsou či nejsou daňovým rájem. Např. předseda Evropské komise Jean-Claude Juncker bývalí Lucemburský předseda vlády, se svou vládou pomáhal nadnárodním firmám platit nižší daně a vyjednával s nimi výhodné podmínky, když zdaní svůj zisk v Lucembursku na místo v jiných státech. Dnes se ve své funkci staví do role muže, který chce s daňovými ráji bojovat. Jako Lucemburčan by tak mohl začít ve vlastní zemi.
Problémem je již samotný vznik daňových zákonů a jejich složitost. Daňoví poradci mě dají za pravdu, že často stačí jen změnit jedno slovo v zákoně, které může změnit význam paragrafu a jeho dopad na užití v praxi. Některé paragrafy jsou napsány tak ne jednoznačně, že ani daňová správa neví, jak přesně tyto paragrafy vykládat a musí rozhodnout až soud. Vyznat se tedy v daňových zákonech je někdy dost náročné a zaplatit si kvalitní daňové poradce se vyplatí. Daňové zákony schvalují politici, kteří podléhají tlakům od nadnárodních korporací, vlivných osob a i vlastním zájmům (politici také odvádějí peníze do daňových rájů) a tedy je i pro ně výhodné vsunout do zákona výjimku či pozměnit jeho znění v jejich prospěch. Finanční správa, která se chová dosti arogantně k malým a středním podnikům či fyzickým osobám ví, že nadnárodní korporace disponují silnou armádou právníků a daňových poradců, takže si obvinění z vyvádění zisků těchto společností a osob rychle rozmyslí. Ředitele finanční správy jmenuje a odvolává vláda na návrh ministra financí, je tedy i v jeho zájmu vést finanční úřady tak, aby neprověřovali lidi, kteří mají vliv na jeho kariéru.
Další problémem je samozřejmě samotná složitost daní. ČSSD vyzvedla do veřejné debaty progresivní zdanění příjmů. Nechci zde spekulovat nad tímto návrhem, jen je zajímavé, že návrh sám daně ještě více komplikuje. Pro vládu je samozřejmě výhodné zdanit především zaměstnance, živnostníky a malé a střední firmy. Tyto firmy se nemůžou dostatečně bránit a je pro ně nemožné či velmi riskantní a finančně náročné odejít do daňových rájů. Zavádí se proto EET, kontrolní hlášení, progresivní zdanění atd. Nad přínosem pro společnost z výběru těchto daní by se dalo spekulovat. Připomíná mě to spíše klam rozbitého okna (viz. níže). Tyto peníze se tedy zdaní jinde a stát si na své stejně přijde. Je třeba si uvědomit, že stát reálně zdaní obrovskou část z příjmů a je tedy třeba si položit otázku, zda je takto vysoké zdanění morální a zda za něj občané dostávají od státu náležité služby.
Dalším z řady problémů je samozřejmě sazba daně. USA jsou jednou z nejstabilnějších, nejbohatších, nejsvobodnějších a nejpokrokovějších zemí světa. Pro tyto úspěchy je symbolem Wall street a znak dolaru. Ale co je hlavním a nejdůležitějším motorem země je konkurence. Konkurence a volný trh jsou ve výsledku velmi výhodné pro celou společnost. Je třeba si uvědomit, že se nejedná jen o konkurenci mezi podniky, ale i konkurenci daňovou, státních služeb atd. Jednotlivé federální státy si mezi sebou konkurují a snaží se přetáhnout sídla firem a nejschopnější lidi na své území. Státy mezi sebou musí soupeřit a v případě zavedení vysokých daní se firmy přesunou do jiného státu s výhodnějšími podmínkami, který je rád přivítá. To brání politikům v zavedení extrémně vysokých daní a nutí je z vybraných daní dávat občanům náležité služby, protože stejně jako firmy i oni mohou odejít do jiného pro ně výhodnějšího státu. Podobný princip funguje i ve Švýcarsku. EU by naopak chtěla zavést jednotnou sazbu daně pro všechny státy. Naopak někteří ekonomové diskutují nad výhodností daňové konkurence i v ČR na úrovni krajů.
Boj s daňovým rájem je většinou jen mediální hysterií. Zachování daňových rájů je v zájmu vlivných osob, korporací a politiků. Daňové ráje tu tedy zůstanou a vyvádění peněz do nich také. V zájmu občanů by mělo být se naopak stát daňovým rájem nebo se k němu alespoň více přiblížit. Myslím tím daňový ráj pro všechny. Přehledné daňové zákony s nízkými sazbami, které odradí firmy od nákladného a do značné míry riskantního vyvádění kapitálu. Malé a střední firmy, živnostníci i zaměstnanci by si měli zvládnout sestavit daňové přiznání a další byrokracii sami a sazby budou odpovídat kvalitám služeb, které stát poskytuje i toto je bude motivovat k jejich placení. Ovšem toto je bohužel z dnešního pohledu utopie. Mnoho politiků láká voliče na zvýšení zdanění. Vyšší daně se však nejčastěji obrátí přímo proti těmto voličům, aniž si to uvědomují. Ti skutečně bohatí a vlivní si totiž zaplatí daňové poradce, kteří jím reálnou výši zdanění sníží či rovnou příjmy vyvedou do některého z daňových rájů.
Jestliže existuje daňový ráj, kde je potom daňové peklo?
Klam rozbitého okna (popis z pohledu článku)
Pokud osoba, zaplatí vyšší daně, bude mít stát více peněz na přerozdělováním ostatním občanům, stavění silnic, dotací atd. Avšak peníze byly odebrány občanovi, který s nimi měl jiné plány.
Kdyby byly tyto peníze ponechány občanovi, mohl za ně nakoupit zboží či služby. Firma či živnostník pak mohli zvýšit mzdy nebo poptávat další služby atd., tím zvýšit zaměstnanost a celkový blahobyt společnosti.
Problém je v tom, že v případě zdaní peníze nebudou efektivněji využity a část se ztratí v korupci, v nákladech na byrokracii atd. Vyšší daně tedy neznamená lepší stát a tím i bohatou společnost.
Zdroje:
http://www.bbc.com/news/business-35998801
http://byznys.lidovky.cz/10-nejlepsich-danovych-raju-kam-se-ztraci-nezdanene-penize-pzb-/moje-penize.aspx?c=A100810_121738_moje-penize_abc
http://zpravy.e15.cz/zahranicni/ekonomika/prvni-nastrel-seznamu-danovych-raju-z-pera-evropske-komise-je-na-svete-1321266
https://www.gobankingrates.com/personal-finance/10-best-tax-havens-world/14/
Aleš Šmerda
Důchodová realita
Důchodová reforma strašák každé vlády. Většina ekonomů se shodne na její nezbytnosti k vzledem k budoucí udržitelnosti veřejných financí. Její provedení však naráží na rozdílné požadavky profesních a politických uskupení,
Aleš Šmerda
Kolik si můžeme půjčit
Vláda ČR plánuje už potřetí zvýšit schodek státního rozpočtu, tentokrát na 500 mld. Kč. Toto číslo nemusí být ještě konečné, záleží především na vývoji globální ekonomiky a ekonomiky EU.
Aleš Šmerda
Ne referenda, ale decentralizace
Švýcarsko je pro mnohé zemí, od které bychom se měli učit a inspirovat se jejich právním řádem a politickým systémem.
Aleš Šmerda
Prezidentské volby nebo volba SuperStar
Po klidném prožití Vánočních svátků se na nás na všechny vyřítili z televize, billboardů, internetu atd. kandidáti na prezidenta, kteří naplno rozjeli svoji kampaň.
Aleš Šmerda
Kryptoměny
Bitcoin, Litecoin, Monero atd., nové jména, které se za rok dostaly do slovníčku všech moderních lidí a v roce 2017 plnily novinové titulky nejvýznamnějších i méně významných zpravodajství po celém světě.
Aleš Šmerda
Česká republika - rozvojová země
Americká banka JPMorgan vyřadí Českou republiku ze skupiny vyspělých států a přeřadí ji do skupiny rozvíjejících se zemí.
Aleš Šmerda
Politická scéna ČR, jak z kola ven
Je prakticky jedno, která politická strana je u moci, ale po každých volbách se opakuje dosti podobný scénář. Příkladem může být policejní reforma, kdy jednotlivé strany koalice na sebe hází střed zájmu. To tu však soudit nebudu.
Aleš Šmerda
Řecko, neřešená dluhová krize
Bude to 7 let, kdy Řecko přiznalo, že několik let vědomě lhalo o schodku státního rozpočtu. Konkrétně 20. 10. 2009 v Lucemburku na schůzce ministrů financí. Deficit vládního rozpočtu dosáhl 15,4% HDP a veřejné zadlužení 126,8%.
Aleš Šmerda
Úbytek svobody v ČR
Neustále se dovídáme o nových zákonech, vyhláškách, směrnicích a nařízeních. Běžný občan už se ve všech zákonech nedokáže orientovat. Dala by se použít známá, trochu upravená fráze: „Hoď kamenem ty, kdos ještě žádný neporušil."
Aleš Šmerda
Proč nemůže Evropa zachránit svět – svět čísel
Dnešní uprchlická krize, částečně související i s rozložením bohatství, již dlouho hýbe celou Evropou. Snažím se ukázat pár čísel, podle kterých se snažím zhodnotit možnosti pomoci EU ve světě.
Aleš Šmerda
Integrace EU v jiné rovině
Nastavený směr dnešní integrace a to vytvoření všemocné Evropské vlády, která bude rozhodovat o všech problémech, není ten jediný možný, a už vůbec ne správný.
Aleš Šmerda
Polsko, třetí velmoc EU
V posledních pár měsících plnily zprávy o Polsku první strany médií. Ať už se jednalo o volby, změnu názoru při hlasování o kvótách na přerozdělení uprchlíků či kontrola Evropskou komisí právnost státu atd.
Aleš Šmerda
Západní vs. východní Evropa
Chtěl bych se podívat na uprchlickou krizi trochu z jiného pohledu. A to jako střed většinou post komunistických zemí se západními státy. Jako postoj státu beru prohlášení předních představitelů zemí.
Aleš Šmerda
Z kolika cest ještě může Řecko volit
Posledních 14 dní všechna evropská a věřím, že do značné míry i světová média mají za hlavní zprávu finanční situaci Řecka. Chtěl bych se k této situaci také vyjádřit, protože si myslím, že v této situaci už příliš mnoho řešení.
Aleš Šmerda
Není čas na to se zastavit?
Naše civilizace už toho mnoho dokázala. Jak však jednou obstojíme při srovnání s velkými starověkými civilizacemi? Jsme doopravdy tak civilizovaní, technologicky i duševně vyspělí, abychom se mohli považovat se ty nejvyspělejší?
Aleš Šmerda
Elektronická evidence státních výdajů
Proč zvyšovat byrokratickou a finanční zátěž u občanů a nezačít prvně šetřit ve státní správě. Napadlo mne nahradit Elektronickou evidenci tržeb Elektronickou evidencí státních výdajů.
Aleš Šmerda
Příliv uprchlíků, jaké jsou plány do budoucna?
Musím se vyjádřit k velkému přílivu uprchlíků do Evropy. Toto téma již není slyšet jen z médií, ale slyším jej také z rozhovorů ostatních spoluobčanů a stává se i tématem při hovoru s mými přáteli.
Aleš Šmerda
Budoucnost České pošty aneb změňme její fungování
Při jednání vlády ČR nad finančním příspěvkem České poště ze státního rozpočtu, která vzbudila velký mediální zájem, mne chyběla debata, která by se místo klasické otázky dat či nedat peníze, zabývala i pohledem do budoucna.
Aleš Šmerda
Sýry obsahují mléko
V obchodě se sýry mě velmi zaujal varovný text, který varoval spotřebitele před obsahem mléka ve výrobcích tohoto obchodu.
- Počet článků 20
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1038x